12.10.2011

Kasza jęczmienna na pomidorowo z kolendrą


Jak sama nazwa wskazuje, otrzymujemy ją z jęczmienia. W zależności od stopnia rozdrobnienia ziaren wyróżniamy: pęczak, kaszę grubą, średnią i drobną oraz perłową. Są one dobrym źródłem witaminy PP (niacyny), która skutecznie obniża poziom cholesterolu we krwi, rozszerza naczynia krwionośne i poprawia wygląd skóry. Warto je polecić przy kłopotach z cerą oraz hipercholesterolemii. Kasze jęczmienne mają ponadto dużo rozpuszczalnego błonnika, co sprzyja zapobieganiu wzdęciom, zaparciom, czy bólom brzucha, które towarzyszą zaburzeniom trawienia.
Najlepiej smakują jako dodatek do mięs i zapiekanek oraz niezastąpiony składnik krupniku. Pęczek ugotowany na sypko można też dodawać do sałatek zamiast ryżu.
U mnie w kuchni króluje bardzo często na stole, w ogóle obok makaronów różnego rodzaju kasze jadam najchętniej.

Ostatnio wymyśliłam z jej użyciem takie oto danie:

Kasza jęczmienna napomidorowo z kolendrą


  20dag kaszy jęczmiennnej
    150ml śmietany
    90g przecieru pomidorowego
    kilka cienkich parówek typu franfurterki
    pół puszki czerwonej fasoli
    przyprawy: sól, pieprz, kolendra
    pietruszka na wierzch

Kaszę ugotowałam, a następnie dodałam dwie łyżki masła i wymieszałam. W czasie, gdy gotowałam kaszę, starłam marchew na tarce i udusiłam na maśle. Następnie dodałam wymieszaną śmietanę z przecierem pomidorowym. Do tego sosu dodałam również odsączoną fasolę i frankfurterki pokrojone w półplasterki. Gdy sos atracił zapach surowizny i zgęstniał, dodałam kaszę i doprawiłam całość solą, pieprzem i kolendrą. Wierzch dania posypałam pietruszką.

1 komentarz:

  1. Powiem szczerze, że za kaszą jęczmienną nie przepadam... Ale kto wie? Może się skuszę? ;)

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń